TY - JOUR T1 - Economic value of rangelands in terms of willingness to pay (Case Study: Maleshoure and Gurgo rangelands in Boyer Ahmad city) TT - تعیین ارزش اقتصادی گردشگری مراتع با استفاده از تمایل به پرداخت افراد (مطالعه موردی: مراتع مله‌شوره و گرگو شهرستان بویراحمد) JF - rangelandj JO - rangelandj VL - 14 IS - 3 UR - http://rangelandsrm.ir/article-1-926-fa.html Y1 - 2020 SP - 393 EP - 407 KW - Contingent Valuation KW - logit model KW - Ecotourism. N2 - اکوسیستم­های مرتعی کارکردها و ارزش­های مختلفی دارند که ارزش اکثر این کارکردها به صورت کمی نامشخص است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین ارزش گردشگری مراتع مله­شوره و گرگو شهرستان بویراحمد با استفاده از تمایل به پرداخت افراد می­باشد. برای بررسی عامل‌های موثر بر میزان تمایل به پرداخت افراد، الگوی لوجیت به روش بیشینه راستنمایی برآورد شد. استخراج داده­ها با روش دوگانه دوبعدی انجام شد. داده‌های مورد نیاز با تکمیل پرسشنامه و مصاحبه حضوری با 150 بازدیدکننده از منطقه یاد شده گردآوری شد. بنابر نتایج مدل مورد استفاده در تعیین عامل‌های موثر بر میزان ارزش تفریحی منطقه، متغیرهای اقامت شبانه در صورت هزینه، درآمد ماهیانه خانوار، رضایت از خدمات رفاهی و میزان پیشنهاد معنی‌دار شده است و از عامل‌های مؤثر در میزان WTP بازدیدکنندگان برای استفاده از مراتع منطقه می‎‎‎‎‎‎باشند. نتایج نشان داد 64 درصد از بازدیدکنندگان از منطقه، حاضر به پرداخت مبلغی جهت استفاده تفریحی از منطقه هستند. در این بررسی، میانگین WTP به‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎عنوان قیمت ورودیه برای هر بازدیدکننده برای استفاده از مراتع حوزه مله­شوره و گرگو 25984 ریال به دست آمده‎‎‎‎است. همچنین ارزش تفریحی سالانه این منطقه حدود 259840 ریال در هکتار و ارزش کل تفریحی آن بیش 1852 میلیون ریال برآورد شده، که نشان‌دهنده توجه بازدیدکنندگان به منابع تفریحی منطقه مورد نظر است. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ این ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻭ ﺍﺭﺯﺵ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ تفریحی منطقه مورد مطالعه ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺑﺎ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﺑﻮﺩﺟﻪ ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻛﻴﻔﻲ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎﻱ ﺍﻳﻦ ﺯﻳﺴﺖﺑﻮﻡ ﻛﻤﻚ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. همچنین قابلیت گردشگری می­تواند در افزایش درآمد مرتعدارن منطقه در صورت برنامه‌ریزی و سیاست­گذاری درست نقش مهمی را ایفا کند. M3 ER -