دوره 10، شماره 4 - ( 12-1395 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 397-387 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saeedi H, Azarnivand H, Arzani H, Rafiee H, Mehrabi H. Assessing social-economic parameters affecting the nomads’ participation to establish local dairy markets in Kerman province. مرتع 2017; 10 (4) :387-397
URL: http://rangelandsrm.ir/article-1-420-fa.html
سعیدی گراغانی حمیدرضا، آذرنیوند حسین، ارزانی حسین، رفیعی حامد، مهرابی حسن. بررسی مؤلفه های اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر مشارکت عشایر استان کرمان در تشکیل بازارهای محلی لبنیات. مرتع. 1395; 10 (4) :387-397

URL: http://rangelandsrm.ir/article-1-420-fa.html


دانشگاه تهران
چکیده:   (4997 مشاهده)

عشایر به‌دلیل آنکه در پرورش دام از مکمل­های غذایی طبیعی استفاده کرده و از هورمون­ها و مواد شیمیایی مصنوعی به هیچ وجه استفاده نمی­کنند. محصولات لبنی تولیدی آنها ارگانیک بوده که قابلیت­های فراوانی برای تجاری‌شدن و عرضه در بازارهای محلی دارند. در این راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی مؤلفه­های اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر مشارکت عشایر در تشکیل بازارهای محلی لبنیات در استان کرمان می­باشد. روش نمونه‎گیری مورد استفاده در این تحقیق به‌صورت خوشه­ای دو مرحله­ای است. در خوشه اول، ایلات منتخب استخراج شده و در خوشه دوم روش کار به‌صورت روش نمونه‎گیری تصادفی است که تعداد 366 پرسشنامه از عشایر پنج ایل مهم استان کرمان شامل ایلات سلیمانی، مهنی، کچمی، جبالبارزی و آئینه­ای در سال 1394 جمع­آوری شد. به‌منظور دستیابی به نتایج مورد نظر در این مطالعه از مدل لاجیت استفاده شده است. نتایج به‌دست آمده نشان می­دهد که عشایر ایلات مختلف استان کرمان تمایل به دریافت، حدود 22600 ریال برای فروش یک لیتر محصول شیر در بازارهای محلی عرضه محصولات لبنی دارند. همچنین نتایج حاصل از مدل لاجیت نشان داد که متغیرهای تعداد دام، سن، وضعیت تأهل، تحصیلات، بعد خانوار، میزان درآمد سالانه دامداری و میزان مخارج سالانه خانوارهای ایلات منتخب نیز تأثیر معنی­داری بر تمایل به دریافت عشایر دارند. نتایج حاصل از این تحقیق مبین امکان تشکیل بازارهای محلی با مشارکت خود عشایر می­باشد و سیاستگذاری مناسب قیمتی برای محصولات ارگانیک در این نوع بازارها نتایج مناسبی در جهت افزایش منافع عشایر و بهبود مطلوبیت جامعه به همراه خواهد داشت.

متن کامل [PDF 332 kb]   (2289 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/18 | پذیرش: 1395/12/18 | انتشار: 1395/12/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرتع می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Rangeland

Designed & Developed by : Yektaweb