عشایر بهدلیل آنکه در پرورش دام از مکملهای غذایی طبیعی استفاده کرده و از هورمونها و مواد شیمیایی مصنوعی به هیچ وجه استفاده نمیکنند. محصولات لبنی تولیدی آنها ارگانیک بوده که قابلیتهای فراوانی برای تجاریشدن و عرضه در بازارهای محلی دارند. در این راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر مشارکت عشایر در تشکیل بازارهای محلی لبنیات در استان کرمان میباشد. روش نمونهگیری مورد استفاده در این تحقیق بهصورت خوشهای دو مرحلهای است. در خوشه اول، ایلات منتخب استخراج شده و در خوشه دوم روش کار بهصورت روش نمونهگیری تصادفی است که تعداد 366 پرسشنامه از عشایر پنج ایل مهم استان کرمان شامل ایلات سلیمانی، مهنی، کچمی، جبالبارزی و آئینهای در سال 1394 جمعآوری شد. بهمنظور دستیابی به نتایج مورد نظر در این مطالعه از مدل لاجیت استفاده شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که عشایر ایلات مختلف استان کرمان تمایل به دریافت، حدود 22600 ریال برای فروش یک لیتر محصول شیر در بازارهای محلی عرضه محصولات لبنی دارند. همچنین نتایج حاصل از مدل لاجیت نشان داد که متغیرهای تعداد دام، سن، وضعیت تأهل، تحصیلات، بعد خانوار، میزان درآمد سالانه دامداری و میزان مخارج سالانه خانوارهای ایلات منتخب نیز تأثیر معنیداری بر تمایل به دریافت عشایر دارند. نتایج حاصل از این تحقیق مبین امکان تشکیل بازارهای محلی با مشارکت خود عشایر میباشد و سیاستگذاری مناسب قیمتی برای محصولات ارگانیک در این نوع بازارها نتایج مناسبی در جهت افزایش منافع عشایر و بهبود مطلوبیت جامعه به همراه خواهد داشت.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |