Saeeidi garaghani H, Azarnivand H, Arzani H, Rafiee H. Investigating the role of the local marketing on sustainable livelihoods of ranchers using numerical taxonomy (Case Study: Nomads of Kerman province). مرتع 2018; 12 (1) :89-100
URL:
http://rangelandsrm.ir/article-1-561-fa.html
سعیدی گراغانی حمید رضا، آذرنیوند حسین، ارزانی حسین، رفیعی حامد. بررسی تأثیر تشکیل بازارهای محلی بر معیشت پایدار بهرهبرداران مراتع با استفاده از روش تاکسونومی عددی (مطالعه موردی: عشایر منتخب استان کرمان). مرتع. 1397; 12 (1) :89-100
URL: http://rangelandsrm.ir/article-1-561-fa.html
چکیده: (4997 مشاهده)
استفاده از رویکردهای نوین برای رفع مشکلات عشایر کشور دارای اهمیت فراوان بوده و بررسی اثر برخی عوامل که در اقتصاد و معیشت آنها مؤثر است ضرورت دارد. یکی از مباحث جدید میتواند عرضه محصولات دامی و غیردامی عشایر در بازارچههای محلی باشد. بنابراین ضرورت دارد که تأثیر این بازارچهها بر معیشت پایدار عشایر ارزیابی شود. تحقیق حاضر با استفاده از روش تاکسونومی عددی و با در نظر گرفتن تجربیات و دیدگاههای بهرهبرداران مراتع و کارشناسان ادارههای منابع طبیعی و عشایری استان کرمان به مقایسه و اولویتبندی شاخصهای معیشت پایدار تحت تأثیر تشکیل و توسعه بازارهای محلی در مناطق عشایری پرداخته است. نتایج نشان داد که از دیدگاه عشایر سرمایه مالی و اقتصادی و از دیدگاه کارشناسان سرمایه انسانی بیشترین تأثیرپذیری را از تشکیل و توسعه بازارهای محلی به خود اختصاص خواهند داد. همچنین نتایح رتبهبندی شاخصهای معیشت پایدار از دیدگاه عشایر با استفاده از روش تاکسونومی عددی نشان میدهد که شاخصهای سطح اشتغال، دسترسی به جاده، درآمد حاصل از تولید محصولات دامی، تنوع گونههای گیاهی، نیروی کار خانوادگی و تأمین نیروی کار از خارج از خانواده بترتیب با DL 043/0، 066/0، 079/0، 105/0، 118/0 و 122/0 بیشترین تأثیرپذیری را از تشکیل و توسعه بازارچههای محلی دارند. این در حالی است که کارشناسان عقیده دارند که شاخصهای نیروی کار خانوادگی، اسکان مسافران در مناطق عشایری، دسترسی به جاده، کمیت علوفه، سطح اشتغال و دسترسی به آب آشامیدنی بهداشتی بهترتیب با DL 058/0، 171/0، 176/0، 185/0، 209/0 و 219/0 بیشترین تأثیرپذیری را از تشکیل و توسعه بازارچههای محلی بهخود اختصاص میدهند. با توجه به نتایج بهدست آمده از این تحقیق میتوان بیان داشت که تشکیل و توسعه بازارهای محلی بر معیشت پایدار بهرهبرداران مراتع تأثیر خواهد گذاشت و باعث افزایش منافع عشایر و بهبود مطلوبیت جامعه خواهد شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/2/7 | پذیرش: 1397/2/7 | انتشار: 1397/2/7