[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 1 - ( 2-1397 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 89-100 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر تشکیل بازار‌های محلی بر معیشت پایدار بهره‌برداران مراتع با استفاده از روش تاکسونومی عددی (مطالعه موردی: عشایر منتخب استان کرمان)
حمید رضا سعیدی گراغانی، حسین آذرنیوند ، حسین ارزانی، حامد رفیعی
چکیده:   (341 مشاهده)
استفاده از رویکردهای نوین برای رفع مشکلات عشایر کشور دارای اهمیت فراوان بوده و بررسی اثر برخی عوامل که در اقتصاد و معیشت آنها مؤثر است ضرورت دارد. یکی از مباحث جدید می­تواند عرضه محصولات دامی و غیردامی عشایر در بازارچه­های محلی ­باشد. بنابراین ضرورت دارد که تأثیر این بازارچه­ها بر معیشت پایدار عشایر ارزیابی شود. تحقیق حاضر با استفاده از روش تاکسونومی عددی و با در نظر گرفتن تجربیات و دیدگاه­های بهره­برداران مراتع و کارشناسان اداره­های منابع طبیعی و عشایری استان کرمان به مقایسه و اولویت‌بندی شاخص­های معیشت پایدار تحت تأثیر تشکیل و توسعه بازارهای محلی در مناطق عشایری پرداخته است. نتایج نشان داد که از دیدگاه عشایر سرمایه مالی و اقتصادی و از دیدگاه کارشناسان سرمایه انسانی بیشترین تأثیرپذیری را از تشکیل و توسعه بازارهای محلی به خود اختصاص خواهند داد. همچنین نتایح رتبه­بندی شاخص­های معیشت پایدار از دیدگاه عشایر با استفاده از روش تاکسونومی عددی نشان می­دهد که شاخص­های سطح اشتغال، دسترسی به جاده، درآمد حاصل از تولید محصولات دامی، تنوع گونه­های گیاهی، نیروی کار خانوادگی و تأمین نیروی کار از خارج از خانواده بترتیب با DL 043/0، 066/0، 079/0، 105/0، 118/0 و 122/0 بیشترین تأثیرپذیری را از تشکیل و توسعه بازارچه­های محلی دارند. این در حالی است که کارشناسان عقیده دارند که شاخص­های نیروی کار خانوادگی، اسکان مسافران در مناطق عشایری، دسترسی به جاده، کمیت علوفه، سطح اشتغال و دسترسی به آب آشامیدنی بهداشتی به‌ترتیب با DL 058/0، 171/0، 176/0، 185/0، 209/0 و 219/0 بیشترین تأثیرپذیری را از تشکیل و توسعه بازارچه­های محلی به­خود اختصاص می­دهند. با توجه به نتایج به‌دست آمده از این تحقیق می­توان بیان داشت که تشکیل و توسعه بازارهای محلی بر معیشت پایدار بهره­برداران مراتع تأثیر خواهد گذاشت و باعث افزایش منافع عشایر و بهبود مطلوبیت جامعه خواهد شد.
واژه‌های کلیدی: بازار‌ محلی، معیشت پایدار، عشایر، مرتع، تاکسونومی عددی، استان کرمان.
متن کامل [PDF 286 kb]   (388 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saeeidi garaghani H, Azarnivand H, Arzani H, Rafiee H. Investigating the role of the local marketing on sustainable livelihoods of ranchers using numerical taxonomy (Case Study: Nomads of Kerman province). مرتع. 2018; 12 (1) :89-100
URL: http://rangelandsrm.ir/article-1-561-fa.html

سعیدی گراغانی حمید رضا، آذرنیوند حسین، ارزانی حسین، رفیعی حامد. بررسی تأثیر تشکیل بازار‌های محلی بر معیشت پایدار بهره‌برداران مراتع با استفاده از روش تاکسونومی عددی (مطالعه موردی: عشایر منتخب استان کرمان). مرتع . 1397; 12 (1) :89-100

URL: http://rangelandsrm.ir/article-1-561-fa.html



دوره 12، شماره 1 - ( 2-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مرتع Rangeland
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742