[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 3 - ( 8-1399 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 393-407 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین ارزش اقتصادی گردشگری مراتع با استفاده از تمایل به پرداخت افراد (مطالعه موردی: مراتع مله‌شوره و گرگو شهرستان بویراحمد)
نسرین عبادی، سیداکبر جوادی، رضا مقدسی
گروه مرتعداری، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
چکیده:   (67 مشاهده)
اکوسیستم­های مرتعی کارکردها و ارزش­های مختلفی دارند که ارزش اکثر این کارکردها به صورت کمی نامشخص است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین ارزش گردشگری مراتع مله­شوره و گرگو شهرستان بویراحمد با استفاده از تمایل به پرداخت افراد می­باشد. برای بررسی عامل‌های موثر بر میزان تمایل به پرداخت افراد، الگوی لوجیت به روش بیشینه راستنمایی برآورد شد. استخراج داده­ها با روش دوگانه دوبعدی انجام شد. داده‌های مورد نیاز با تکمیل پرسشنامه و مصاحبه حضوری با 150 بازدیدکننده از منطقه یاد شده گردآوری شد. بنابر نتایج مدل مورد استفاده در تعیین عامل‌های موثر بر میزان ارزش تفریحی منطقه، متغیرهای اقامت شبانه در صورت هزینه، درآمد ماهیانه خانوار، رضایت از خدمات رفاهی و میزان پیشنهاد معنی‌دار شده است و از عامل‌های مؤثر در میزان WTP بازدیدکنندگان برای استفاده از مراتع منطقه می‎‎‎‎‎‎باشند. نتایج نشان داد 64 درصد از بازدیدکنندگان از منطقه، حاضر به پرداخت مبلغی جهت استفاده تفریحی از منطقه هستند. در این بررسی، میانگین WTP به‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎عنوان قیمت ورودیه برای هر بازدیدکننده برای استفاده از مراتع حوزه مله­شوره و گرگو 25984 ریال به دست آمده‎‎‎‎است. همچنین ارزش تفریحی سالانه این منطقه حدود 259840 ریال در هکتار و ارزش کل تفریحی آن بیش 1852 میلیون ریال برآورد شده، که نشان‌دهنده توجه بازدیدکنندگان به منابع تفریحی منطقه مورد نظر است. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ این ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻭ ﺍﺭﺯﺵ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ تفریحی منطقه مورد مطالعه ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺑﺎ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﺑﻮﺩﺟﻪ ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻛﻴﻔﻲ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎﻱ ﺍﻳﻦ ﺯﻳﺴﺖﺑﻮﻡ ﻛﻤﻚ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. همچنین قابلیت گردشگری می­تواند در افزایش درآمد مرتعدارن منطقه در صورت برنامه‌ریزی و سیاست­گذاری درست نقش مهمی را ایفا کند. 
واژه‌های کلیدی: ارزش‌گذاری مشروط، الگوی لوجیت، طبیعت گردی.
متن کامل [PDF 311 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/8 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebadi N, Javadi A, Moghadasi R. Economic value of rangelands in terms of willingness to pay (Case Study: Maleshoure and Gurgo rangelands in Boyer Ahmad city). مرتع. 2020; 14 (3) :393-407
URL: http://rangelandsrm.ir/article-1-926-fa.html

عبادی نسرین، جوادی سیداکبر، مقدسی رضا. تعیین ارزش اقتصادی گردشگری مراتع با استفاده از تمایل به پرداخت افراد (مطالعه موردی: مراتع مله‌شوره و گرگو شهرستان بویراحمد). مرتع. 1399; 14 (3) :393-407

URL: http://rangelandsrm.ir/article-1-926-fa.html



دوره 14، شماره 3 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مرتع Rangeland
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4237