Ebadi N, Javadi A, Moghadasi R. Economic value of rangelands in terms of willingness to pay (Case Study: Maleshoure and Gurgo rangelands in Boyer Ahmad city). مرتع 2020; 14 (3) :393-407
URL:
http://rangelandsrm.ir/article-1-926-fa.html
عبادی نسرین، جوادی سیداکبر، مقدسی رضا. تعیین ارزش اقتصادی گردشگری مراتع با استفاده از تمایل به پرداخت افراد (مطالعه موردی: مراتع ملهشوره و گرگو شهرستان بویراحمد). مرتع. 1399; 14 (3) :393-407
URL: http://rangelandsrm.ir/article-1-926-fa.html
گروه مرتعداری، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
چکیده: (2687 مشاهده)
اکوسیستمهای مرتعی کارکردها و ارزشهای مختلفی دارند که ارزش اکثر این کارکردها به صورت کمی نامشخص است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین ارزش گردشگری مراتع ملهشوره و گرگو شهرستان بویراحمد با استفاده از تمایل به پرداخت افراد میباشد. برای بررسی عاملهای موثر بر میزان تمایل به پرداخت افراد، الگوی لوجیت به روش بیشینه راستنمایی برآورد شد. استخراج دادهها با روش دوگانه دوبعدی انجام شد. دادههای مورد نیاز با تکمیل پرسشنامه و مصاحبه حضوری با 150 بازدیدکننده از منطقه یاد شده گردآوری شد. بنابر نتایج مدل مورد استفاده در تعیین عاملهای موثر بر میزان ارزش تفریحی منطقه، متغیرهای اقامت شبانه در صورت هزینه، درآمد ماهیانه خانوار، رضایت از خدمات رفاهی و میزان پیشنهاد معنیدار شده است و از عاملهای مؤثر در میزان WTP بازدیدکنندگان برای استفاده از مراتع منطقه میباشند. نتایج نشان داد 64 درصد از بازدیدکنندگان از منطقه، حاضر به پرداخت مبلغی جهت استفاده تفریحی از منطقه هستند. در این بررسی، میانگین WTP بهعنوان قیمت ورودیه برای هر بازدیدکننده برای استفاده از مراتع حوزه ملهشوره و گرگو 25984 ریال به دست آمدهاست. همچنین ارزش تفریحی سالانه این منطقه حدود 259840 ریال در هکتار و ارزش کل تفریحی آن بیش 1852 میلیون ریال برآورد شده، که نشاندهنده توجه بازدیدکنندگان به منابع تفریحی منطقه مورد نظر است. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ این ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻭ ﺍﺭﺯﺵ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ تفریحی منطقه مورد مطالعه ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺑﺎ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﺑﻮﺩﺟﻪ ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻛﻴﻔﻲ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎﻱ ﺍﻳﻦ ﺯﻳﺴﺖﺑﻮﻡ ﻛﻤﻚ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. همچنین قابلیت گردشگری میتواند در افزایش درآمد مرتعدارن منطقه در صورت برنامهریزی و سیاستگذاری درست نقش مهمی را ایفا کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/8/8 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10