[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 3 - ( 8-1400 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 503-494 برگشت به فهرست نسخه ها
رفتار بازار و محاسبه حاشیه بازاریابی گیاه گل گاوزبان ایرانی (Echium amuenum (F.M.)) در شهرستان آزادشهر استان گلستان
فاطمه مبرهن، حسن یگانه، حسین بارانی، اعظم رضایی
گروه مرتعداری، دانشکده مرتع و آبخیزداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان
چکیده:   (128 مشاهده)
از مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی توسعه گیاهان دارویی، بازاریابی محصولات آن است. به‌دلیل ویژگی خاص گیاهان مانند فسادپذیری، بازاریابی محصولات آن از حساسیت بالایی برخوردار است. گیاه دارویی گل گاوزبان با نام علمی Echium amuenum (F.M.) متعلق به خانواده Boraginaseae است. این گونه از لحاظ قیمتی با ارزش بوده و می­تواند موجب درآمدزایی و ایجاد مشاغل جایگزین برای جوامع محلی شود. لذا در این پژوهش به بررسی حاشیه­های بازاریابی با استفاده از پرسش­نامه در سطح تولیدکننده، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و سپس به محاسبه حاشیه بازاریابی این شاخص­ها پرداخته شده است. همچنین سه شاخص کیفی شامل شاخص­ بازاریابی، بسته‌بندی و فروش نیز با استفاده از آزمون­های غیرپارامتریک در بین افراد جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد حاشیه خرده‌فروشی (96000 تومان) بیش از حاشیه عمده‌فروشی (40/28615 تومان) است. همچنین سهم تولید کننده از قیمت نهایی بالا بوده (46/57 درصد)، در نتیجه تولید و پرورش این گیاه دارویی در منطقه مورد مطالعه کارا می­باشد. نتایج ارزیابی شاخص­ بازاریابی نشان داد بین سه گویه کیفیت و کمیت گل گاوزبان در بازار و میزان شناخت از بازاریابی اختلاف آماری در سطح 1 درصد وجود دارد. در بخش شاخص بسته‌بندی بین چهار گویه کیفیت بسته‌بندی، میزان دسترسی به ابزارهای بسته‌بندی، سهم بسته‌بندی در قیمت نهایی و تأثیر بسته‌بندی بر افزایش میل مردم اختلاف معنی‌داری در سطح 1 درصد وجود داشته است. در بخش شاخص فروش نیز بین سه گویه شامل تفاوت قیمت گل گاوزبان در بازار با قیمت خریداری شده از تولید کننده، میزان ارتباط با بازار فروش و میزان تأثیرگذاری دلالان بر قیمت، اختلاف معنی داری در سطح 1 درصد وجود دارد. در نتیجه میزان شناخت بالا از بازاریابی محصول و بسته‌بندی مناسب می‌تواند در قیمت نهایی گل گاو زبان نقش به‌سزایی داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: بازاریابی، خرده‌فروشی، تولیدکننده، عمده‌فروش و قیمت مصرف‌کننده.
متن کامل [PDF 265 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/9 | پذیرش: 1400/8/10 | انتشار: 1400/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mobarhan F, Yeganeh H, Barani H, Rezaee A. Marketing status of Iranian borage (Echium amuenum (F.M.)) in Azadshahr city of Golestan province. مرتع. 2021; 15 (3) :494-503
URL: http://rangelandsrm.ir/article-1-1069-fa.html

مبرهن فاطمه، یگانه حسن، بارانی حسین، رضایی اعظم. رفتار بازار و محاسبه حاشیه بازاریابی گیاه گل گاوزبان ایرانی (Echium amuenum (F.M.)) در شهرستان آزادشهر استان گلستان. مرتع. 1400; 15 (3) :503-494

URL: http://rangelandsrm.ir/article-1-1069-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( 8-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مرتع Rangeland
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4343