دوره 10، شماره 1 - ( 4-1395 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 123-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saeidi Garaghani H, Arzani H, Ghorbani M, Jahanbakh Goroohi N. Analysis of social structure and indigenous knowledge of Mohammad Soleimani's nomads in Jiroft County. مرتع 2016; 10 (1) :109-123
URL: http://rangelandsrm.ir/article-1-339-fa.html
سعیدی گراغانی حمید رضا، ارزانی حسین، قربانی مهدی، جهانبخش گروهی نسیم. تحلیل ساختار اجتماعی و دانش بومی ایل محمدی سلیمانی شهرستان جیرفت. مرتع. 1395; 10 (1) :109-123

URL: http://rangelandsrm.ir/article-1-339-fa.html


دانشگاه تهران
چکیده:   (6790 مشاهده)

دانش بومی در تعامل و هماهنگی بومیان (روستائیان، کوچ­نشینان، جنگل­نشینان) با محیط پیرامون آنها بوجود می­آید. از این رو بومیان از طریق همسو و هماهنگ کردن خود با محیط به کسب دانشی نائل می­شوند که چون خاص محیط آنان است به نام دانش بومی نامیده می­شود. در این پژوهش سعی شده است ضمن معرفی ساختار اجتماعی عشایر محمدی سلیمانی بخش اسفندقه شهرستان جیرفت به نقش دانش بومی، شناخت و بهره­گیری از آن در بهبود وضعیت و شرایط اقتصادی و اجتماعی بهره­برداران پرداخته شود. روش انجام این پژوهش کیفی است، در این روش ضمن انجام مصاحبه­های عمیق و جمع­آوری اطلاعات، سؤالات محوری در خصوص استفاده از مراتع تعیین شد. نتایج جمع­بندی اظهارات مصاحبه شوندگان نشان می­دهد. بهره­برداران مراتع باتوجه به آمیزه­های بومی می­توانند تقسیم مکانی پراکنش دام، محل­های تأمین آب شرب گله و مسیر حرکت گله را به خوبی پیش‌بینی و تعیین نمایند. آنها همچنین می­توانند با چرای دام در شب، چرای تناوبی، مدت توقف دام، از تمام قسمت­های یک محدوده عرفی به­صورت یکنواخت استفاده نمایند. بر­اساس نتایج این تحقیق مشخص گردید که هر یک از افراد در ایل جایگاه خاصی داشته و وظایف خاصی را انجام می­دهد. در امر مدیریت ایل، ایشوم و گله پنج نقش بزرگ طایفه، بزرگ تیره و سرایشوم، چوپان و رفیق تعریف شده است. آنها در سکونتگاه­هایی زیست می­کنند که ساخت خودشان بوده و از مصالح محلی ساخته شده که از آن جمله می­توان به کپر، کوار و سیاه­چادر اشاره کرد. از آنچه که گفته شد می­توان نتیجه گرفت که ساختار مدیریتی و دانش اکولوژیک بومی گله­داران نقش مهمی در پایداری سرزمین ایفا می­نماید و باتوجه به قدمت زیاد شبانی درکشور زنده نمودن بخش­های از این دانش که امروزه مصداق­های علمی آنها مشخص شده است، می­تواند مبنایی برای توسعه و معیشت پایدار در مراتع باشد.

متن کامل [PDF 354 kb]   (4128 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/18 | پذیرش: 1395/4/18 | انتشار: 1395/4/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرتع می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Rangeland

Designed & Developed by : Yektaweb