دوره 16، شماره 1 - ( 1-1401 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 190-174 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi R, Heidari Q, Rastegar S, Mohammadi Kangrani H. The Relationship between Social Capital and Role of Social Learning. مرتع 2022; 16 (1) :174-190
URL: http://rangelandsrm.ir/article-1-1016-fa.html
احمدی روناک، حیدری قدرت اله، رستگار شفق، محمدی کنگرانی حنانه. رابطه سرمایه‌اجتماعی و نقش میانجی یادگیری‌اجتماعی با رضایت مرتعداران از طرح‌ها در مراتع ییلاقی مازندران. مرتع. 1401; 16 (1) :174-190

URL: http://rangelandsrm.ir/article-1-1016-fa.html


گروه مرتعداری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری
چکیده:   (2480 مشاهده)
سابقه و هدف: آینده زندگی انسان بر درک بهتر عواملی که موجب رضایت‌مندی­اش می­شوند متکی است. سرمایه اجتماعی یکی از عواملی است که می­تواند در رهگذر تبادل دانش و تجربه و ارتباط با دیگران رشد یابد و در ارتقاء رضایت‌مندی اجتماعات محلی موثر باشد. اجرای موثر و کارآمد برنامه­های اصلاح و احیای مراتع با استفاده از رویکرد مشارکتی، مسائل و مشکلاتی را نیز پیش روی سیاست­گذاران و مدیران قرار می­دهد که لازمه حل آن­ها نگرش کلی به مسائل است. این تحقیق به نقش میانجی یادگیری اجتماعی در تعامل مشارکت و اعتماد در رضایت‌مندی مرتعداران از اجرای طرح­های مرتعداری، در مراتع ییلاقی مازندران تاکید دارد و به فرآیند الگوسازی ختم می­شود.
مواد و روش­ها: روش مطالعه از نوع پیمایشی و جامعه آماری مورد بررسی شامل مرتعداران 11 سامان عرفی به تعداد 136 نفر در مراتع ییلاقی استان مازندران است که در آن­ها طرح­های مرتعداری در سال 1397 اجرا شده­است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 100 نفر تعیین گردید. جمع­آوری داده­ها به روش تصادفی طبقه­بندی­شده و با استفاده از ابزار پرسشنامه پرسشنامه از نوع طیف لیکرت (ساختاریافته) انجام پذیرفت. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزارهای  SPSS22و  Smart PLS3انجام شد. روایی ظاهری و محتوایی ابزار تحقیق با استفاده از نظرات جمعی از متخصصان مربوط به موضوع تحقیق به تأئید رسید. همچنین مقادیر به دست­آمده از آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراج­شده برای بخش­های مختلف پرسشنامه در حد قابل­پذیرشی به‌دست ­آمد. جهت آزمودن مدل مفهومی تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری از نوع مدل انعکاسی (جهت پیکان­ها از سازه­ها به سمت گویه­ها) بر اساس روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده ­است. مقادیر مشاهده شده روی مسیر بین سازه­ها (متغیرهای پنهان) با یکدیگر ضریب مسیر نامیده می­شود و ضریب همبستگی دو سازه یا بتای استاندارد شده رگرسیون را نشان می­دهند.  این روش، تکنیکی بسیار نیرومند و کلی از نوع رگرسیون چندمتغیره یا بسط مدل خطی عمومی است و مدل­های بیرونی و درونی ارتباط متغیرهای آشکار و پنهان را بررسی می­کند.
نتایج: نتایج تحلیل مسیر با نرم­افزار  Smart PLS3نشان داد که هر سه شاخص (اعتماد، مشارکت و یادگیری اجتماعی)، تاثیر مثبت و معنی­داری بر رضایت‌مندی مرتعداران از اجرای طرح­های مرتعداری دارند و قادرند 85 درصد از تغییرات متغیر وابسته (رضایت‌مندی مرتعداران) را تبیین کنند. متغیر اعتماد دارای اثر مستقیم 303/0 و متغیر مشارکت دارای اثر مستقیم 598/0 بر رضایت‌مندی هستند. اما به واسطه نقش میانجی یادگیری اجتماعی دارای اثرات بیشتری بر رضایت‌مندی هستند؛ این­گونه که اثر غیرمستقیم اعتماد بر رضایت‌مندی به واسطه نقش میانجی یادگیری اجتماعی (561/0*608/0) برابر با 341/0 و بیشتر از اثر مستقیم و بدون واسطه یادگیری اجتماعی یعنی مقدار 303/0 است. در مجموع هم اثرات اعتماد (644/0) یعنی از راه مستقیم به­علاوه اثر غیرمستقیم قوی­تر از اثر اعتماد بر رضایت‌مندی به تنهایی (303/0) است. همچنین اثر غیرمستقیم (با واسطه نقش میانجی یادگیری اجتماعی) مشارکت بر رضایت‌مندی (329/0*608/0) برابر با 2000/0 است که کمتر از اثر مستقیم آن (598/0) می­باشد اما در کل اثرات مشارکت بر رضایت‌مندی (798/0) که با حاصل­جمع مسیرهای اثراگذاری با واسطه و بی­واسطه یادگیری اجتماعی بر رضایت‌مندی به‌دست می­آید بیشتر از اثر تنها مشارکت (598/0) بر رضایت‌مندی است بنابراین می­توان نتیجه گرفت که یادگیری اجتماعی نقش به­سزایی در افزایش اثرگذاری­های کل متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته داشته­است.
نتیجه‌­گیری: در این تحقیق یادگیری اجتماعی از طریق تسهیم اطلاعات و روابط بین مرتعداران زمینه لازم را برای انتقال دانش آماده می­کند و با افزایش شاخص­های سرمایه اجتماعی در بین مرتعداران مراتع ییلاقی مازندران که در سال 1397 در آن­ها طرح­های مرتعداری اجرا شد؛ بهبود بهره­وری نیروی انسانی و رضایتمندی مرتعداران افزایش می­یابد. شاخص­های سرمایه اجتماعی بیان کننده شرایط و ویژگی­های مختلف حاکم بر اقدامات و عملکرد مرتعداران در اجرای طرح­های مرتعداری است که بر رضایتمندی آنان اثرات بسیار دارد. بنابراین می­توان بیان کرد، هر چه ارتباط مرتعداران در اجرای طرح­ها از غنای بیشتری برخوردار باشد، رضایتمندی آن­ها از عملکرد و اجرای طرح­ها در درجه بالاتری قرار می­گیرد.
 
متن کامل [PDF 420 kb]   (921 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/17 | پذیرش: 1400/10/3 | انتشار: 1401/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرتع می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Rangeland

Designed & Developed by : Yektaweb